fbpx
Subscribe
[contact-form-7 404 "Not Found"]
Share
Etsi
Palaa ylös
Vieritä tutustuaksesi lisää
top

Vakuuta ammattibrändilläsi

Innostumme yhdessä ilmeistä ja brändäyksestä muiden asiaan omistautuneiden kanssa. Siksi on ilo jakaa brändimuodostukseen hurahtaneen muotoilija Elsa Mäkelän ajatuksia henkilöbrändäyksen tärkeydestä.

 

Voisi kuvitella, että elämme aikoja, kun kukaan, varsinkaan mahdollinen työnantaja tai asiakas, ei tule hakemaan ketään kotoa töihin. Osittain se pitääkin paikkansa. Headhunt eli henkilönmetsästys –ilmiö on kuitenkin todellinen.

Tässä artikkelissa tulen kertomaan käytännön tekoja, joiden avulla juuri sinä voit tulla löydetyksi työmarkkinoilla.

 

Hyvä paha brändäys

Brändäys on paljon kehityspuheissa toistettu ilmiö ja etenkin yritysmaailmassa sillä on suuri painoarvo. Otetaan tähän muutama oikean elämän esimerkki.

Eikö sinunkin mielessäsi Tolu ole kuin yleisnimitys puhdistusaineelle? Tai puutarhamullalle Biolan? Kolme raitaa taas on selvä merkki Adidaksesta. Lentävät lauseet Michelin-ukosta kaikuvat kaikkien huulilla

Brändi on siis se mielikuva, viesti, slogan, nimi, missio, muoto, väri tai mikä tahansa muu asia, joka yhdistetään tiettyyn yritykseen. Mitä vahvempi positiivinen brändi, sitä suurempi on yrityksen tunnistettavuus sekä tunnettavuus.

Miksi brändäys sitten liikuttaa työnhakijaa, freelanceria tai yrittäjää? Koska se toimii lähes samalla tavalla, oli kyseessä sitten suuryritys tai yksittäinen henkilö.

Henkilöbrändäys on avain erottumiseen työmarkkinoilla.

 

Sinä olet brändi

Se, miten pukeudut, liikut, elehdit ja puhut, on ruohonjuuritasolla jo osa henkilökohtaista brändiäsi. Digitaalisuus on kuitenkin nostanut henkilöbrändäyksen aivan erilaiselle tasolle. Ajatus voi tuntua uhkaavalta, mutta haluan sinun näkevän sen mahdollisuutena.

Digitaalinen aikakausi antaa sinulle oman alasi ammattilaisena mahdollisuuden rakentaa laajempi ja helpommin tavoitettava brändi kuin koskaan aiemmin.

Oman ammatti-identiteetin valjastaminen henkilöbrändiksi on ensin valinta ja sen jälkeen tekoja. Valinnan ja toteutuksen välillä on tärkeää tehdä suunnitelma, johon kannattaa miettiä seuraavia asioita:

  • Kenet haluat vakuuttaa
  • Mille sydämesi palaa, mistä olet kiinnostunut
  • Mitkä ovat arvosi
  • Minkälaisia taitoja ja ominaisuuksia sinulla on
  • Mitä haluat tehdä 5 vuoden päästä

Näiden kysymysten ja vastausten ympärille rakennetaan sinun henkilöbrändisi sekä kohderyhmäsi eli se joukko ihmisiä, joille viestisi haluat suunnata.

Lähde hahmottelemaan yksittäisiä asioita suuremmiksi teemoiksi. Karsi aiheesi noin 1-3 pääteemaan. Sanallista ja kuvita. Muodosta itsellesi visio brändistäsi sekä kohderyhmästäsi.

 

Yhtenäinen ilme

Kun oma brändiaihio on alkanut kirkastua, on seuraava askel kohti vakuuttavampaa ammatti-identiteettiä yhtenäisen ilmeen linjaaminen.

Ilme tarkoittaa niitä visuaalisia elementtejä, jotka viestivät brändistäsi eli sinusta ja teemoistasi. Ne ovat niin kiinteä osa brändiäsi, että jo pelkkä yhden elementin näkeminen nostattaa nimesi mieleen. Ilmeen osia ovat fontit, värit, muodot, kuva-aiheet, tekstuurit ja ulkoasut.

Visuaalisuus on voimakas viestinnän keino yli ammattirajojen ja sitä kannattaakin hyödyntää olit sitten taiteen kuin tekniikan tai kauneudenhoidon alalla.

Yhtenäisellä, pätevällä ilmeellä on mahdollisuus luoda uskottava erottuvuustekijä työmarkkinoille.

 

Sinä olet media

Sosiaalinen media on tuonut markkinoinnin lähelle jokaista. On huomattu, ettei asiakkaan luokse aktiivisesti pyrkivä, häiritsevä viestintä enää toimi.

Ratkaisu löytyy sisällöntuotannosta eli viestinnästä, joka pyrkii olemaan itsessään niin houkuttelevaa, että se vetää kohderyhmäsi puoleesi. Kun brändisi teemat sekä ilme on kirkastettu, ovat ne työalustasi sisällöntuotannossa.

Ensin valitse kanavat, joissa uskot asiakkaasi, alasi muiden asiantuntijoiden sekä esimerkiksi mahdollisten työnantajien liikkuvan. Aloita yhdestä tai kahdesta sosiaalisen median alustasta ja ota ne haltuun. Seuraava askel onkin yksinkertaisesti viestiä siitä, mitä osaat parhaiten ja mikä sinua kiinnostaa. Mikä on sinun tarinasi? Viesti siitä, mihin pyrit ja mitä tavoittelet.

 

Kontaktien sosiaalinen media

Sosiaalinen media on itsensä, osaamisensa ja oman tarinansa esiin tuomista, mutta myös kommunikointia sekä vastavuoroisuutta.

Verkostoidu. Hyödynnä vanhoja kontaktejasi. Luo ennakkoluulottomasti uusia. Mieti, voisiko kontaktisi yltää myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Suurempi kontaktiverkosto laajentaa näkyvyyttäsi ja levittää entistäkin laajemmalle visiotasi sekä sanomaasi.

 

Kerro olevasi markkinoilla

Sinulla on vahvistunut henkilöbrändi: visio, yhtenäinen visuaalinen ilme, olet tehnyt viestintää mielenkiinnonkohteistasi, taidoistasi sekä arvoistasi sosiaalisessa mediassa. Jo tässä vaiheessa brändisi on saattanut tuottaa tulosta ja työkeikkoja on voinut tipahdella aiempaa tiuhempaan. Hienoa!

Mikäli työnantajien tai asiakkaiden soittoja ei kuitenkaan vieläkään ole kuulunut, on yksi tärkeä askel otettavana. Sinun on kerrottava, että haet työtä. Näin uusi palkkasi maksaja, joka on tullut löytäneeksi sinut ja kiinnostunut asiantuntijuudestasi ammattibrändisi kautta, ottaa kiinni tilaisuudesta saada juuri sinut työnsä tekijäksi.