fbpx
Subscribe
[contact-form-7 404 "Not Found"]
Share
Etsi
top

Digimarkkinoinnin mahdollisuudet

Digimarkkinoinnista eli digitaalisesta markkinoinnista puhutaan nykyään paljon. Eikä ihme, onhan se ilmiönä verrattain uusi ja ihmeellinen sekä jatkuvasti muuttuva ja kehittyvä markkinoinnin osa-alue. Elokuun Asiallisessa aamupäivässä kävimme läpi kysymyksiä: mitä on digimarkkinointi, miksi pitäisi markkinoida diginä ja miten markkinoida diginä. Nyt blogin muodossa pureudumme näihin kysymyksiin.

Mitä on digimarkkinointi?

Digitaalinen markkinointi tarkoittaa kaikkia markkinoinnin muotoja, jotka toteutetaan sähköisesti internetissä. Digitaalista markkinointia nimitetään myös sähköiseksi markkinoinniksi, online-markkinoinniksi tai internet-markkinoinniksi. Digimarkkinoinnin keinovalikoima on laaja, ja uusia keinoja ja kanavia tulee koko ajan. Keinovalikoima jaetaan usein neljään eri luokkaan: omaan mediaan, ostettuun mediaan, lainattuun mediaan ja ansaittuun mediaan.

Oma media

Oma media on yrityksen oma digitaalinen julkaisupaikka, jossa asuu brändiviestinnän sykkivä sydän. Se on yrityksen täysin omistama ja hallitsema digimedia. Omaan mediaan kuuluu mm. verkkosivut, niiden hakukoneoptimointi, sähköpostimarkkinointi, oma blogi ja mobiilisovellukset.

Ostettu media

Ostettu media on rahaan vaihdettua mainosaikaa tai -tilaa. Ostettuun mediaan kuuluvat mm. display- ja hakusanamainonta, joita voidaan tehdä esim. Googlen AdWords -mainostustyökalun kautta. Display-mainospaikkoja voi ostaa myös lehtitalojen verkkosivustoilta. Ostettua mediaa ovat myös maksulliset blogi- ja vlogiyhteistyöt, somemainonta ja mobiilimainonta.

Lainattu media

Lainattua mediaa edustavat somekanavat, joita usein erehdytään pitämään yrityksen omina medioina. Sosiaalinen media ei kuitenkaan ole omistettua, vaan lainattua, sillä siellä toimitaan alustan omistajan säännöillä. Lainatun median etuna on se, että ihmiset ovat siellä jo valmiiksi. Tämän vuoksin yrityksen on hyvä olla läsnä näissä kanavissa, mutta se ei voi jättää koko digimedian läsnäoloaan somekanavien varaan. Monissa sosiaalisen median palveluissa yrityksen tulee varautua tukemaan sisältöään maksetulla mainonnalla. Lainattu media toimii yleensä hyvänä väylänä johdattaa yleisö omiin medioihin, kuten blogiin tai verkkosivuille.

Ansaittu media

Ansaittu media on kultaakin kalliimpaa yrityksen maineelle. Se on erityisen arvokasta, sillä riippumaton arvio on kuluttajien silmissä usein yrityksen omaa näkemystä uskottavampi. Ansaittua mediaa ovat kaikki kolmansilta osapuolilta saatu huomio: maininnat muilla verkkosivuilla, asiakasarviot, yrityksen somepäivitysten jaot ja kommentointi. Valitettavasti myös negatiivinen palaute leviää nopeasti verkossa. Niihin kannattaa puuttua aina, jos mahdollista.

Miksi digimarkkinointi?

Digimarkkinointiin on monta hyvää syytä. Alla mainitsen niistä mielestäni kolme merkkittävintä.

”Ostoprosessi alkaa verkosta”

Nykyään asiakkaan ostoprosessi alkaa alasta riippumatta yhä useammin itsenäisesti verkosta. Peräti 83 prosenttia suomalaisista hakee verkosta tietoa tuotteesta tai palvelusta ennen ostopäätöstä (Taloustutkimus Oy, 2016). Ensimmäinen kohtaamispiste yrityksen kanssa on näin ollen usein hakukone, verkkosisältö tai some-profiili. Sama pätee myös B2B-puolella. B2B -päättäjistä 71 % aloittaa ostoprosessinsa verkkohaulla (The Changing Face of B2B Marketing, 2015, Google & Milward Brown).

”Verkossa vietetään yhä enemmän aikaa”

Sen lisäksi, että asiakkaan ostoprosessi lähtee liikkeelle verkosta, verkossa vietetään myös yhä enemmän aikaa. Suomalaiset seuraavat eri medioita päivässä yhteensä n. 7 h 30 min. Tästä ajasta suurin osa vietetään yhä television ja radion äärellä, mutta jo kolmanneksi kiilaa sosiaalinen media. Kehitys on digimedioiden suuntaan, sillä alle 30-vuotiaiden keskuudessa some nousi medioista ykköseksi. (TNS-gallup, Suomalaisen mediapäivä 2016)

Mainonta digikanavissa on perinteisiä kanavia edullisempaa
Mainonta on digikanavissa myös suhteellisen edullista. Tuhannen ihmisen tavoittamiseksi digimainonnalla tarvitaan huomattavasti vähemmän euroja kuin perinteisissä medioissa mainostaen. Digitaalisen markkinoinnin myötä keskimääräinen CPM (cost per mille, eli hinta tavoittaa tuhat ihmistä) on alhaisin koko markkinoinnin historiassa. (Moz, 2014)

Miten markkinoida diginä?

Emme voi tietää, missä asiakkaamme ensi kerran törmää meihin. Kuitenkin voimme määrittää, miten kohtaamme asiakkaamme erilaisissa kanavissa. Viiden tähden asiakaskokemus (2017), Ahvenainen, Gylling & Leino

Kuten markkinoinnissa yleensäkin liikkeelle lähdetään aina suunnitelmasta. Suunnittele digimarkkinointistrategia, ja vastaa ainakin seuraaviin kysymyksiin: miksi (päätavoite), mitä (sisältö), kenelle (kohderyhmä), miten (aikataulu), missä (kanavat)? Lisäksi määritä budjetti ja vastuuhenkilöt, eli kuka tekee mitäkin.

Kokeile, seuraa, opi ja kokeile uudelleen

Digimarkkinoinnissa keskeistä on oppiminen. Digimarkkinointi vaatiikin uskallusta kokeilla, oppia kokeiluista ja kokeilla uudelleen. Tässä digimarkkinointi eroaa huomattavasti perinteisissä medioissa markkinoitaessa. Esimerkiksi painettaessa mainos lehteen, sitä ei enää muuteta julkasun jälkeen. Sen sijaan esimerkiksi Facebook-mainoskampanjan kuvia ja tekstejä voidaan muokata vaikka joka päivä kampanjan aikana.

Tehdäänpä sitten markkinointia Googlen, Facebookin tai sähköpostien välityksellä, mahdollistavat nämä digikanavat tulosten seuraamisen. Digimarkkinoinnissa nähdään helposti, mitkä markkinointiviestit toimivat ja mitkä eivät. Ole siis rohkea ja kokeile, seuraa, opi ja kokeilen uudestaan!

Jätä kommentti